تجهیزات صوتی دارای بخش های متعددی هستند که از جمله آنها می توان میکروفن ها، باند ها و بلندگوها را نام برد. باند سقفی یکی از انواع باند ها می باشد که این روز ها شاهد کاربری روزافزون آن هستیم. امروزه باند های سقفی به طور گسترده ای در اماکن عمومی چون بیمارستان ها، مراکز آموزشی، کافی شاپ ها، کلوب ها، مراکز خرید، باشگاه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای جالب توجهی که در این نوع از تجهیزات صوتی وجود دارد ، سبب گردیده تا باند های صوتی به محصولی بسیار پرطرفدار و دوست داشتنی مبدل شوند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به راه اندازی یک سیستم صوتی در منزل و یا حتی محیط کار خود را دارید ، استفاده از بلندگو های سقفی می تواند برای شما تجربه ای بسیار مناسب باشد.

معرفی باند سقفی

با توجه به کاربری های متفاوتی که برای باند های سقفی وجود دارد، می توان گفت یک باند سقفی از جمله تجهیزات بسیار کاربردی جهت اطلاع رسانی، فراخوانی و پخش موزیک است. استفاده از اسپیکر سقفی در سال های اخیر برای تجهیز مکان های عمومی مانند بیمارستان ها و فروشگاه ها و حتی منازل مسکونی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. لذا این سوال برای همه کاربران وجود دارد که چگونه یک باند سقفی مناسب و با کیفیت را برای کاربری مورد نظر خود انتخاب نماییم. برای پاسخ به این سوال باید به این مورد اشاره کنیم که توجه به مدل باند، یکی از تاثیرگذارترین فاکتور ها در انتخاب باند سقفی مناسب است؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی انواع باند سقفی بپردازیم.

باند سقفی

انواع باند سقفی

یکی از نکات مهمی که در خرید باند سقفی مناسب باید رعایت کرد، نوع باند انتخابی است که در دو مدل روکار و توکار(جهت استفاده در سیستم پیجینگ و پخش موسیقی) در دسترس می باشد.

باند های سقفی روکار، همانطور که از نامشان پیداست عموما بر روی سقف یا دیوار نصب می شوند. برخی محدودیت ها(مانند نبود سقف کاذب) سبب می شود تا نتوان اسپیکر های سقفی را درون دیوار یا سقف جاسازی کرد. در این موارد است که بلندگو های سقفی روکار حرفی برای گفتن دارند. باند سقفی روکار از ظاهری شیک و جذاب برخوردار بوده و با داشتن وضوح و کیفیت صدای مطلوب، در اماکنی چون استخر، سرویس های بهداشتی، کلوب ها و آژانس های هواپیمایی که نیازمند پخش صدای واضح و مشخص هستند، بسیار مناسب اند.

باند سقفی

همانطور که پیش از این گفتیم، از لحاظ شیوه نصب ، باند ها در دو دسته روکار و توکار طبقه بندی می شوند. در روش توکار ، به دلیل جایگذاری باند داخل سقف ، نمای محیط تغییر چندانی نمی کند و همین ویژگی است که باند سقفی توکار را به باندی مناسب و ایده ال از نظر طراحان دکوراسیون مبدل نموده است. باند های توکار قابلیت نصب در سقف های کاذب و یا کناف ها را داشته و اینکار سبب افزایش ولوم صدا تا چند برابر می گردد. کاربرد این باند ها را عموما در محیط هایی نظیر سالن های اجتماعات، مراکز آموزشی، آپارتمان های لوکس و رستوران ها شاهد هستیم .

جالب است بدانید که علاوه بر کاربرد این مدل باند در اماکن مسکونی ،اداری، کافی شاپ ها و سالن های چند منظوره، شما می توانید از باند سقفی توکار در اتاق ها ومحیط های کوچک نیز بهره بگیرید.

باند سقفی

  • اسپیکر های سقفی فول رنج ( یا معمولی )

کاربرد این مدل باند ها را عمدتا در اماکنی نظیر بیمارستان ها ، درمانگاه ها، ادارات و دانشگاه ها که نیازمند سیستم پیجینگ هستند، مشاهده می کنیم. این مدل باند کیفیت صدای چندان بالایی نداشته و در عوض خرید آن نیاز به صرف هزینه پایین تری نسبت به بلندگوی تو وی دارد.

  • اسپیکرهای سقفی تو وی  ( two way )

اسپیکر های مدل تووی از کیفیت پخش صدای بالایی برخوردار بوده و به طبع آن قیمت بالاتری هم دارند. باند های سقفی تو وی به دلیل تجهیز به تیوتر و ووفر ، تفکیک صدای بالایی را ارائه می دهند، به گونه ای که شما به راحتی می توانید صدا های زیر و بم را تشخیص دهید. این مدل باند عموما در مکان هایی مانند در لابی های ساختمان، سالن های اجتماعات، رستوران ها و کافی شاپ ها و بوتیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی جهت خرید باند های سقفی مناسب

به طور کلی فاکتور های دخیل در انتخاب بهترین اسپیکر سقفی به شرح زیر است:

  • ⦁ با توجه به سیستم شنوایی و محدوده شنیداری انسان، یک اسپیکر خوب باید قادر باشد که تمام صداهای بین ۲۰ تا ۲۰ کیلوهرتز را با کیفیت و واضح پخش کند.
  • توان خروجی اسپیکر ها :  توجه به توان خروجی اسپیکر ها از جمله نکات بسیار مهم در حین خرید باند های سقفی می باشد. درج اعداد نجومی برای توان خروجی از جمله خصوصیات ظاهری باندهای تقلبی است، در صورتی که عمده باند های سقفی دارای توانی بین 3 تا 40 وات و ابعادی بین 4 تا 8 اینچ  می باشند. اندازه مگنت و سایز بلندگوی داخلی نیز یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار بر توان خروجی باند است. برای نمونه، هر چه ابعاد ووفر یا بلندگوی داخلی بیشتر باشد، نشان دهنده این موضوع است که صدای خروجی از بیس و صداهای زیر بیشتری برخوردار می باشد.
  • امپدانس : اگر کمی از تجهیزات صوتی سررشته داشته باشید، مسلما این نکته را هم می دانید که توجه به امپدانس اسپیکر ها چه تاثیر جالب توجهی در بازدهی باند دارد. عدم توجه به این موضوع می تواند سبب ایجاد مشکلات عدیده ای همچون نویز و اعوجاج در صدا و در مواردی سوختن آمپلی فایر و اسپیکر شود ! لذا این نکته را بیاد داشته باشید که بلندگوها حتما باید با خروجی آمپلی فایر یا سیستم صوتی از نظر امپدانس هماهنگ باشند.
  • ترانس مچینگ: از جمله تفاوت هایی که بین باند سقفی ولتی و اهمی می توان یافت، خصوصیت ترانس مچینگ است که در باندهای ولتی 100 تا 70 ولت است. توجه به این ویژگی سبب می شود تا پروژه های بزرگی که نیاز به تعداد اسپیکر و سیم کشی طولانی تری دارند، با پیچیدگی کمتری این کار را انجام دهند.

باند سقفی

اسپیکر های سقفی با کاربری های خاص و منحصر به فرد

اسپیکر سقفی بلوتوث دار ، یکی از مدل های جالب توجه و جذاب در بین انواع اسپیکر های سقفی می باشد که نیازمندی متفاوتی را هم  می طلبد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل عدم وجود کابل ( به هر دلیلی ) نتوانید به گوشی موبایل یا لپ تاپ خود وصل شوید. در چنین مواقعی باند های سقفی بلوتوث دار به دادتان خواهند رسید. شما می توانید با استفاده از این باند ها و از طریق بلوتوث به راحتی مشکل خود را برطرف نمایید. عمده کاربری این مدل اسپیکر را امروزه می توان در ادارات، آموزشگاه ها، بیمارستان ها، سالن های سخنرانی و منازل مسکونی مشاهده نمود.

نوع دیگری از اسپیکر های سقفی عرضه شده است که در ساخت آنها پلاستیک بکار رفته که این مورد سبب شده تا این اسپیکر ها در دسته باند های ضد آب و ضد رطوبت قرار بگیرند. کاربران می توانند از این مدل خاص جهت تجهیز مکان های مرطوب مانند حمام، استخر و سونا به سیستم صوتی بهره بگیرند، این مورد را هم در نظر داشته باشید که این دسته از اسپیکر ها به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد قیمت بالاتری نسبت به دیگر نمونه ها خواهند داشت.

باند سقفی

خرید و فروش باند های سقفی 

همانطور که می بینید ، باند های سقفی از کاربری های بسیار متنوعی برخوردار بوده و می توان آنها را جزئی تفکیک ناشدنی از سیستم های صوتی پیجینگ و پخش موسیقی دانست. در همین رابطه شما می توانید با مراجعه به سایت پارسیان سوند به راحتی نوع باند سقفی مورد نظر خود را سفارش داده و در سراسر کشور آن را به راحتی و در اولین فرصت تحویل بگیرید. قیمت این باند ها بسته به نوع آن متغیر بوده و بدین منظور شما می توانید به راحتی از مشاورین همین سایت قیمت لحظه ای و به روز محصولات را دریابید.