با توجه به رشد تکنولوژی در زندگی امروزه یکی از وسایلی که بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد سیستم های صوتی می باشد و می خواهیم بدانیم در زمان خرید یک سیستم صوتی چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد.

سیستم صوتی

سیستم صوتی در اصل وظیفه تقویت صدا را بر عهده دارد که این مهم را به واسطه ی اجزای الکتریکی درون خودش انجام می دهد و به صورت مخفف به این سیستم ها srs  نیز می گویند که نشان دهنده ی اصطلاح Sound reinforcement system  می باشد.

سیستم های صوتی نیز همانند دیگر وسایل الکتریکی در اندازه های مختلفی وجود دارد که به کوچکترین نوع آن ها pa system می گویند که شامل یک بلندگو دارای آمپلی فایر و یک میکروفن که به آن متصل شده است می باشد و همچنین در مورد این نوع از سیستم های صوتی باید گفت که باند های آن از نوع اکتیو می باشند. موارد کاربرد این نوع از سیستم صوتی در پخش کردن صدای ساز نوازندگان یا سخنران ها می باشد. علاوه بر pa system، سیستم های صوتی در ابعاد بزرگتر نیز وجود دارند که برای راه اندازی ، بهبود کیفیت و تنظیم آن نیاز به حضور چند مهندس صدا است و این نوع سیستم های صوتی از وسایلی همچون باند، میکسر، میکروفون، پاور، پروسسور سیگنال و دیگر لوازمی که لازم است برای آن که بتوان صدا های زنده و یا ضبط شده را پخش کرد، تشکیل شده است.

سیستم های صوتی

اجزای سیستم صوتی

همه ی سیستم های صوتی باید ابتدا انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند پس نیاز به مبدل های ورودی دارند که این کار را انجام دهند و علاوه بر مبدل های ورودی به مبدل های خروجی نیز نیاز داریم تا انرژی الکتریکی را به انرژی صوتی تبدیل کند و صدا را در فضا پخش کند. مبدل های ورودی در یک سیستم صوتی شامل میکروفون، میکسر، پاور آمپلی فایر، پروسسور های سیگنال می شود و مبدل های خروجی نیز شامل اسپیکر اصلی، اسپیکر مانیتورینگ، مانیتور های تو گوشی می باشد.

نکات مهم در زمان خرید انواع سیستم صوتی

همیشه در زمان خرید هر چیزی موارد زیادی پیش روی شما قرار دارد که شما باید با توجه به بعضی از نکات و نیازتان آن را انتخاب کنید و همچنین باید در نظر داشته باشید که در کنار همه ی این ها کیفیت و ظاهر نیز موثر خواهد بود و می خواهیم در زیر به چند نکته مهم اشاره ای داشته باشیم:

1. خرید با توجه به هدف

یکی از اولین قدم هایی که برای خرید سیستم صوتی لازم است مشخص کردن هدف می باشد چرا که نمونه های متفاوتی از این سیستم ها در بازار موجود است و تعیین کردن هدف می تواند باعث تهیه یک سیستم مناسب شود. به عنوان مثال اگر شما خانه ای کوچک دارید نیاز به یک سیستم کوچک با یک قدرت متوسط دارید اما اگر شما یک خانه بزرگ دارید باید دنبال سیستم هایی با قدرت زیاد باشید.

2. تعیین هزینه برای خرید سیستم صوتی

بعد از آن که هدف شما از خرید سیستم صوتی مشخص شد باید نکته مهم دیگر آن را که تعیین هزینه برای خرید سیستم صوتی است را مدنظر قرار دهید چرا که در حال حاضر برند ها و محصولات متنوعی در بازار با قیمت های متفاوت وجود دارد که در صورت تعیین نکردن هزینه ای برای خرید باعث سردرگمی شما خواهد شد. اما این مورد قابل ذکر است که شما باید با توجه به هدفتان از خرید سیستم صوتی هزینه برای خود تعیین کنید چرا که وقتی می خواهید سیستم صوتی کوچکی تهیه کنید نیاز به پرداخت هزینه زیادی نیست و یا اگر قرار است سیستم صوتی پرقدرتی برای خود بخرید باید هزینه بیشتری برای آن بپردازید.

3. تعداد کانال های خروجی سیستم های صوتی

در حال حاضر می توان گفت تمامی سیستم هایی که در بازار وجود دارند دارای حداقل دو کانال اصلی و همچنین یک کانال صدای بم هستند که این خود باعث آن می شود که تاثیر صدا در زمان شنیدن صداهای مختلف بیشتر و بهتر شود. البته باید گفت سیستم های پیشرفته تری نیز در بازار موجود است که دارای بلندگو های چند کاناله می باشند که به طور قطع در پخش صدا کیفیت بهتری را از خود به نمایش می گذارد. شاید شما با خود بگویید که کانال های زیاد در یک بلندگو هیچ فایده ای جز بالا بردن حجم صدا و مزاحمت برای دیگران ندارد اما باید گفت که این تفکر بسیار غلط است و شما با تقسیم درست صدا در بین کانال های موجود می توانید  دقت و تفکیک پذیری صدا را در سیستم صوتی خود افزایش و بهبود ببخشید.

سیستم های صوتی

4. توجه به بلندگو های مناسب در سیستم های صوتی

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین اجزاء در سیستم های صوتی به طور قطع بلندگو است چرا که نقش مهمی در کیفیت صدا در یک سیستم صوتی ایفا می کند. باید گفت در بازار مدل های مختلفی از بلندگو ها وجود دارد که با یک انتخاب مناسب می توانیم باعث افزایش کیفیت صدا تا حد قابل قبولی شویم. طرح بلندگو نیز در کیفیت آن نیز تاثیر دارد چرا که در اولین قدم اگر بلندگو دارای طرح مناسبی باشد باعث می شود که صداهای نامناسب پخش نشود و همچنین موجب افزایش زاویه پخش صدا می شود که این در تاثیر گذاری بر روی افراد نقش بسیاری دارد.

سیستم های صوتی

5. توجه به اجزاء تشکیل دهنده سیستم های صوتی

یکی از مواردی که می تواند باعث آن شود که شما خرید راحت و آسانی داشته باشید این است که شما اجزاء مختلف سیستم خود را بشناسید. در یک سیستم صوتی بلندگوها اصلی ترین جزء آن ها به حساب می آیند پس ما باید بدانیم که آمپلی فایرها یکی از مهمترین اجزاء این دستگاه ها به شمار می آیند.

در حالت کلی و در بازار یک مدل آمپلی فایر خانوادگی و یک مدل آمپلی فایر استریو وجود دارد که آمپلی فایر های استریو قابلیت پخش تنها دو کانال را دارند اما آمپلی فایر های خانوادگی می توانند در حالت معمولی صدای 6 کانال را پخش کنند و در حالت حرفه ای خود نیز می توانند صدای 16 کانال را پخش نمایند که در کنار آن ها برای ایجاد صدایی با کیفیت تر از ساب ووفر و تیوتر نیز استفاده می کنند به طوری که ساب ووفر باعث ایجاد صداهای بم و تیوتر صداهای ریز را پخش می کند.

سیستم های صوتی

6. ظاهر سیستم صوتی

آخرین موردی که می تواند در هنگام خرید یک سیستم صوتی قابل توجه باشد پایه برای بلندگو ها می باشد. اگر شما سیستم صوتی خود را برای گوش دادن به موسیقی تهیه کرده اید باید گفت که نیازی به پایه برای آن نیست اما اگر آن را برای تماشای فیلم می خواهید می توانید پایه مناسبی برای آن انتخاب کنید تا صدای آن بهتر و تاثیرگذارتر شود.

سیستم های صوتی