دستگاه مه ساز یا بخار ساز از سال ها پیش مورد استفاده در مکان های مختلف می باشد. این دستگاه ها با استفاده از مه مایع یا بخار مایع که به مخزن مخصوص ریخته می شود تولید بخار و رطوبت می کند. این تولید بخار هم برای خنک کردن مکان قابل استفاده می باشد و هم برای گرم کردن مکان. مثلا اگر کسی سرما خورده است،‌ در اتاق آن از بخار گرم استفاده می کنند تا باعث بهبودی آن شود.

دستگاه بخار ساز یا مه ساز چیست؟

حتما تاکنون نام دستگاه های رطوبت ساز یا مه ساز به گوشتان خورده است. این رطوبت ساز ها انواع و کاربردهای بسیار مختلفی دارند که در ادامه مطلب،‌ درباره آنها بیشتر توضیح می دهیم.

دستگاه های رطوبت ساز در مکان های مختلفی مانند: دامداری ها، سالن های پرورش گیاه ها و سبزیجات و همچنین در مرغداری ها نیز استفاده می شود. البته این روزها این دستگاه های رطوبت ساز را در مراکز خرید، هتل ها و پاساژ ها هم مورد استفاده قرار می دهند. اصلی ترین کار دستگاه های رطوبت ساز این است که رطوبت و مه را به صورت یکنواخت و با کیفیت در فضای یک مکان پخش کند. این رطوبت و مه که توسط دستگاه مه ساز تولید می شود برای فردی که سرما خورده است بسیار مفید می باشد. همچنین از این دستگاه برای ضد عفونی کردن خانه هم استفاده می شود. برای ضد عفونی کردن، کافی است مواد ضد عفونی کننده مخصوص قابل استشمام را در مخزن مخصوص دستگاه مه ساز بریزید. این دستگاه از با استفاده از برق گرمای آب و ضد عفونی کننده را بالا برده و به حالت جوش می رساند. بعد آن دو را با هم مخلوط کرده و به فضای مورد نظر پخش می کند.

دستگاه مه ساز

انواع دستگاه های رطوبت ساز یا مه ساز

دستگاه های رطوبت ساز در سه نوع وارد بازار ایران می شوند. این سه نوع ها عبارتند از:

دستگاه مه ساز پروانه ای:

دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای یکی از پرکاربردترین دستگاه های رطوبت ساز به حساب می آید و در مرغداری ها و سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مکان هایی که این نوع دستگاه مه ساز بیشترین استفاده را دارد سالن های پرورش قارچ می باشد. از کاربرد های بی نظیر دستگاه های مه ساز پروانه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خنک کردن یک مکان

2. ایجاد رطوبت در یک مکان

3. کنترل آفات

4. کنترل گرد و غبار

5. سم پاشی و کود دهی

دستگاه مه ساز نازلی:

یکی از مزایای بی نظیر دستگاه های هواساز نازلی، ‌این می باشد که مه و رطوبت را با تولید صدای بسیار کمی ایجاد می کنند. همچنین ایجاد مه و رطوبت با کیفیت بالا هم یکی دیگر از مزایای این نوع مه ساز ها می باشد. در مرغداری ها و دامداری های بسیاری از این نوع دستگاه ها استفاده می شود.

دستگاه مه ساز التراسونیک:

این نوع دستگاه مه ساز هم جزو پرکاربردترین دستگاه های مه ساز می باشد. این نوع دستگاه ها بیشتر در مکان هایی که نیاز به تولید رطوبت بالا و با کیفیت و همچنین بی صدا دارند استفاده می شود مانند: محیط های جوجه کشی، سرد خانه ها، در انکوباتور ها، در انسکتاریم و آزمایشگاه ها.

دستگاه مه ساز

نحوه عملکرد دستگاه مه ساز

این دستگاه ها دارای دو قطعه اصلی می باشند: مخزن مایع بخار و پمپ پرتاب بخار، مخزن مایع بخار، مخزنی است که مایع بخار را در خود نگهداری می کند و هنگام کار کردن دستگاه، آن را به صورت یکنواخت به درون دستگاه مه ساز هدایت می کند. در داخل دستگاه مه ساز، دمای مایع بخار از طریق برق بیشتر می شود. وقتی که دمای مایع بخار به صد درجه رسید و جوش خورد،‌به بخار تبدیل می شود و از طریق پمپ به فضای بیرون وارد می شود. اگر درون مخزن مخصوص این دستگاه مواد ضد عفونی بریزیم،‌(مانند مایع اکالیپتوس) دستگاه آن را با مایع بخار مخلوط کرده و هم زمان به نقطه جوش می رساند. در نتیجه مایع ضد عفونی کننده هم وارد هوا شده و میکروب های موجود در هوا را از بین می برد. البته باید حواستان باشد که بخار یا رطوبت یا مواد ضد عفونی کننده بیش از حد وارد هوا نشود. اینگونه به دستگاه تنفسی انسان ضربه وارد می کند و ممکن است که مشکلات تنفسی ایجاد کند. این دستگاه ها برای کسانی که مبتلا به آسم هستند هم ممکن است مضر باشد.

دستگاه مه ساز

کاربردهای دستگاه مه ساز

یکی از پرکاربردترین تجهیزات ایجاد رطوبت در صنایع بسیار،‌دستگاه های بخار ساز و مه ساز می باشند. این دستگاه ها کاربردهای زیادی در سالن های مرغداری، سالن های قارچ، سالن های چاپ و همچنین مراکز دامپروری و مراکز چوب بری دارد. این دستگاه ها می توانند مواد سمی و کود های شیمیایی را نیز وارد هوا کنند. به همین دلیل می باشد که این دستگاه ها مورد استفاده در گلخانه ها و مراکز پرورش قارچ هم می باشد. نیاز به رطوبت بالای 70 درصد در سالن های پرورش قارچ بیست روز اول کاشت می باشد که به آن 20 روز دوران رویشی می گویند. دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک می توانند از آبی که چهل درجه سانتی گراد دما دارند بخار و رطوبت تولید کنند. به همین دلیل می باشد که در فصل های سرما کمک بسزایی به سالن های پرورش قارچ می کنند.

دستگاه مه ساز

ویژگی های دستگاه های رطوبت ساز

از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه های رطوبت ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. جنس ورق کاملا گالوانیزه می باشد.

2. برای اینکه عمر بیشتری داشته باشند و دچار پوسیدگی نشوند دارای پوشش اپوکسی می باشند.

3. جنس پروانه از آلومینیوم می باشد.

4. دارای الکتروموتور RPM3000 خارجی می باشد.

5. تا 95% رطوبت تولید می کند.

6. دارای شیر دستی برای کنترل رطوبت می باشد.

7. دارای قابلیت خنک کنندگی بالایی می باشد.

8. مصرف برق بسیار کمی دارد.

9. به تعمیر و نگهداری مداوم نیاز ندارد.

10. دارای ابعاد کوچکی می باشد و به همین دلیل فضای کمی را اشغال می کند

همچنین دارای قابلیت نصب آسان می باشد و به راحتی نصب می شود.

دستگاه مه ساز

مه ساز ها در سردخانه ها

مقدار رطوبت در سردخانه ها بسیار حساس می باشد. زیرا میزان رطوبت باید طوری باشد که محیط را کاملا خیس نکند تا باعث خراب شدن میوه ها و سبزیجات نشود و بتوان برای مدت های طولانی آنها را نگهداری کرد. میزان رطوبت در سردخانه ها باید بین 80% تا 90%‌درصد باشد که بسته به نوع محصولات نگهداری شده می باشد. به همین دلیل بهتر است که از دستگاه های مه سازی استفاده کرد که دارای المنت مخصوصی باشند که از انجماد احتمالی آب در داخل مخزن جلوگیری کند و همچنین قابل نصب در داخل سالن و یا بیرون سالن باشد.

دستگاه مه ساز