مه ساز و بخارساز دستگاهی هستند که برای تولید مه غلیظ در مجالس مختلفی نظیر جشن ها، کنسرت ها و… حتما مشاهده کرده اید. برای این که این دستگاه به کار بیفتد طراحی خاصی در آن شکل گرفته است و همین طور انواع مختلفی از مه نظیر دود، یخ خشک، کربن دی اکسید و… را به محیط بیرون انتشار می دهد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بخار ساز چیست

بخارسازها دستگاه هایی هستند که تا به حال ممکن است بارها آن را دیده باشید. این دستگاه توسط افراد کارآزموده و ماهر در زمین های بازی یا سالن های اجرا و… نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه بخارساز برای این که بخار مصنوعی در حجم زیاد تولید کند مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا از صحنه ای برداشت شده است که با وجود مه ایجاد شده است.

علاوه بر این دستگاه بخارسازی که قابل حمل باشد نیز برای جذاب کردن صحنه مورد استفاده است. به عنوان نمونه می توان گفت جلوه دادن شبه در هنگام شب، صحنه های مرموز و ترسناک، استفاده از آن در مهمانی ها و پارتی ها و… از کاربردهای این دستگاه می باشد.

مه ساز و بخارساز

مه ساز چیست

مه ساز ابزاری بسیار موثر و کارآمد جهت ایجاد رطوبت مناسب و خنک کردن مکان های بزرگ و یکپارچه می باشد. سیستم مه ساز آب را به ذرات ریز و مولکولی تبدیل کرده و با استفاده از نازل مه پاش آن را در فضای اطراف می پراکند. این ذرات بسیار ریز آب تولید شده به دلیل سبکی و کوچک بودن در هوا معلق می مانند و در هوا نیز تبخیر می شوند به طوری که فضای اطراف خود را خنک و مطبوع می کنند.

در داخل محیط های بسته نیز این دستگاه قابلیت آن را دارد که فضای اطراف خود را خنک کند بدون آن که زمین اطراف آن خیس شود.

مه ساز و بخارساز

موارد استفاده از مه ساز و بخارساز

مه ساز و بخارساز گاها کاربرد مشابهی دارند اما به طور کلی موارد استفاده از آن ها یکی از گزینه های زیر می باشد:

ایجاد دود

دستگاه بخارساز قادر است با استفاده از کوکی های دود، تولید دود کند. این کوکی ها دارای کارتریج های اشتعال زا هستند.

ایجاد مه و مه هیز

برای تولید مه معمولا مه مایع داخل مبدلی حرارتی مخلوط می شود به صورتی که حرارت موجود در این قسمت سبب می شود بخش مایع آن به بخار تبدیل شود و مهی بسیار غلیظ به وجود آید. هیز هم ماده ای مایع است که حالت هایی شبیه به پرتوی رعد و برق را در میان مه غلیظ ایجاد شده پدید می آورد که این کار نیز توسط دستگاه مه ساز و بخارساز صورت می پذیرد.

کربن دی اکسید و یخ خشک

از کربن دی اکسید به همراه مه که در حالت مایع هستند برای بوجود آمدن بخارغلیظ استفاده می کنند. این بخار زمانی که در هوا متراکم می شود اثر مخصوصی را ایجاد کرده و رطوبت را در هوا متراکم می کند.

ترکیب یخ خشک به همراه دی اکسید کربن نیز باعث بوجود آمدن گاز و مه طی فرآیند تصعید می شود. در این فرآیند بخار آب متراکم شده و مه سفید و غلیظی پدید می آید که معمولا به صورت شناور و کف زمین در جریان است. این نوع از مه را حتما در اجرای کنسرت ها یا اجراهای مختلف دیده اید.

نیتروژن مایع

معمولا نیتروژن مایع تا رسیدن به نقطه جوش خود حرارت می بیند تا باعث افزایش رطوبت شده و بخار ایجاد نماید.

مه ساز و بخارساز

بررسی کاربردهای بخارساز و مه ساز

از دستگاه های مه ساز و بخارساز امروزه در مکان های مختلف و با هدف متفاوتی استفاده می شود. برخی از کاربردهای مه ساز و بخارساز به شرح زیر است:

استفاده از این دستگاه برای انواع نورپردازی ها و مجالس جشن و عروسی ها

استفاده از آن برای محیط های باز مانند باغ ها و باغچه ها برای مطبوع کردن هوای فضای اطراف

استفاده در مرغداری و گاوداری ها برای ضدعفونی کردن محیط و تهویه کردن هوا

استفاده برای خنک نگاه داشتن انواع دارو و موادی که می بایست در حجم زیاد و در دمای پایین نگه داری شود.

مورد استفاده برای تامین رطوبت گلخانه ها و…

مه ساز و بخارساز

مختصر توضیحی در رابطه با بخارساز و مه ساز

بخارسازها و مه سازها که شاید بتوان گفت نام دیگر آن تولید کننده ابر سنگین باشد، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده اند. از این دستگاه برای زینت بخشیدن به جشن های عروسی، تالار های پذیرایی، کنسرت ها، اجراهای گوناگون تئاتر و… استفاده می شود. هر شخص می تواند بنابر سلیقه و هدفی که از استفاده از دستگاه های مه ساز و بخارساز دارد آن ها را با یکدیگر ترکیب کرده و برای مکان های مختلفی از آن استفاده کند.

دستگاه مه ساز گاها برای خنک سازی محیط مورد استفاده قرار می گیرد که در آن آب ریخته شده و آب را به ذرات ریزی تبدیل می کند. در صورتی که برای ایجاد مه یا بخار مصنوعی می خواهید از آن استفاده کنید، می بایست نوعی از آن را تهیه کنید که در آن مایع مخصوصی ریخته شده و تولید بخار مصنوعی می کند. در برخی از این دستگاه های مه ساز نیز شما می توانید با یک ریموت، کنترل کارکرد دستگاه خود را داشته باشید و در برخی دیگر از انواع آن با توجه به آماده شدن دستگاه، تولید مه غلیظ صورت می پذیرد.

مه ساز و بخارساز

برخی از اجزای مه ساز و بخارساز

در این جا به بررسی برخی از اجزای مه ساز و بخارساز اشاره می کنیم:

پمپ پیستون

پمپ در دستگاه های بخارساز و مه ساز نقش بسیار مهمی دارد زیرا بخش اصلی در انتقال و تحویل مایع به مه به شمار می رود. پمپ معمولا وظیفه انتقال مایع مخصوص از تانکر مه پاش به مبدل حرارتی را بر عهده دارد.

مبدل حرارتی

در ساختار یک مبدل حرارتی معمولا یک ترموستات قرار دارد که وظیفه تنظیم دمای داخل ماشین را دارد. وقتی که گرمای کافی با مایع مخصوص تولید مه داده شد، این مایع در شکل بخار از طریق نازل به بیرون انتشار پیدا می کند.

نازل

نازل در دستگاه مه ساز و بخارساز معمولا از آلیاژ برنج ساخته می شود که دارای سوراخ های کوچک و متعددی است که با بالا رفتن فشار بخار از این سوراخ ها خارج می شود. دمای نازل و ورودی که به آن منتهی می شود بسیار بالا و قابل اشتعال است لذا باید با احتیاط عمل کنید.

ریموت

ریموت کنترل دکمه ای است که در واقع سبب می شود کار با دستگاه بسیار راحت تر و بدون خطر باشد. در صورتی که دکمه را به سمت پایین فشار دهید، مه غلیظ پخش می شود.