در تعریف انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز و مه پاش باید گفت که از این دستگاه برای ایجاد رطوبت نسبی در مشاغل و صنایع مختلفی استفاده می شود. از جمله صنایعی که در آنها از انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز می‌شود، می ‌توان به صنعت پرورش انواع قارچ های خوراکی، قارچ های صدفی، قارچ گانودرما، تولید زعفران، پرورش‌ زالو، سالن های نساجی، سالن های دام و طیور، سردخانه ها و غیره اشاره کرد. این دستگاه می تواند در مقابل سختی آب از خود مقاومت خوبی نشان دهد و قابلیت نصب تایمر و یا سنسور جهت کنترل رطوبت روی این دستگاه وجود دارد.

دستگاه بخار ساز و مه ساز چیست؟

از آنجایی که کشور ما در یک منطقه آب و هوای گرم و خشک قرار دارد، بنابراین در مشاغل و صنایع مختلف لازم است که رطوبت بالا باشد. در نتیجه از انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز برای ایجاد و افزایش رطوبت هوا برای بالا بردن راندمان تولیدات استفاده می‌کنند. انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز دارای قابلیت های مختلفی هستند و از کاربردهای زیادی برخوردار می باشند. آب موجود در پمپ به وسیله این دستگاه مکش شده و این آب خورد شده و به قطعات بسیار ریز تبدیل می شود. همچنین در مشاغلی مثل پرورش قارچ و گلخانه ها می توان مواد ضدعفونی کننده را به مخزن دستگاه اضافه کرد. این دستگاه با اسامی مختلفی مثل مه ساز، مه پاش و بخار ساز سرد و غیره در بازار موجود می باشد.

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز دارای دو دسته زیر می باشند:

رطوبت ساز – مه ساز پروانه ای

رطوبت ساز – مه ساز دیسکی

روش کار دستگاه بخار ساز یا مه ساز مدل پروانه ای

در رابطه با دستگاه رطوبت ساز مدل پروانه ای باید گفت که در این مدل از دستگاه آب از طریق پمپ مکش شده و بر روی پروانه دمنده دواری که در این دستگاه به کار رفته است و دارای جنسی از آلومینیوم ریخته گری بوده، با سرعت چرخش ۳۰۰۰ دور در دقیقه ریخته خواهد شد. از طریق برخورد کردن قطرات آب روی پره ها و شبکه متلاشی می‌ شود. در دهانه طوقه خروجی شبکه قطره گیری وجود دارد که موجب حذف قطرات درشت آب شده و با استفاده از پروانه حداکثر می تواند تا ۲۰ متر به محیط پرتاب شود. ذره های ریز می توانند خیلی سریع گرمای محیط را به خود جذب کرده و بخار شوند. دستگاه به علت فن قوی تری که دارد میزان هوادهی و جابجایی هوا در آن بیشتر صورت گیرد و از طریق مجهز کردن به تایمر و سنسور می‌ توان به رطوبت را کنترل کرده و همچنین می ‌توان جلوی روشن بودن همیشگی دستگاه را گرفت.

روش کار دستگاه مه پاش مدل دیسکی

در رابطه با روش کار دستگاه رطوبت ساز مدل دیسکی باید گفت که این دستگاه با مکش آب از طریق پمپ از مخزن و ریخته شدن بر روی صفحه دیسک غلتان موجب می‌شود که آب پودر شود. در پشت دستگاه یک پروانه کوچک قرار دارد که می ‌تواند خیلی آرام باعث رانده شدن مه ریز به وجود آمده به خارج از دستگاه شود. از جمله ویژگی هایی که این مدل از دستگاه رطوبت ساز دارد، می ‌توان به تولید کردن محل یکنواخت در سراسر سالن اشاره کرد که از طریق قرار دادن سیستم کنترل رطوبت یا تایمر روی آن به شکل اتوماتیک موجب خاموش و روشن شدن دستگاه خواهد شد و همچنین می ‌تواند در مصرف برق صرفه جویی کند. این مدل از دستگاه مه ساز را می توان برای سالن های تخم مرغ، کشت و پرورش زعفران، پرورش ‌زالو، آزمایشگاه و سالن ‌های نگهدارنده میوه، سالن های مجهز به سیستم الکترونیکی و کامپیوتری حساس به رطوبت و غیره استفاده کرد.

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

کاربرد انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

همان گونه که گفته شد انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز دارای کاربردهای مختلف در مشاغل گوناگون می باشند. یکی از کاربردهایی که این نوع دستگاه دارد، تامین رطوبت در سالن های پرورش قارچ می باشد. برای پرورش قارچ در دوران رویشی به رطوبت نسبی حدود ۶۰ تا ۷۰ درجه نیاز می باشد و همچنین در زمان زایش و پس از دوران شیردهی میزان رطوبت که باید در سالن تامین شود ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد بود که از طریق دستگاه رطوبت ساز می‌توان این رطوبت و هوادهی را برای سالن های پرورش قارچ تامین کرد. از طریق دستگاه رطوبت ساز ز و وصل کردن کویل ها به منبع گرم و سرد می توان گرمایش و سرمایش سالن را نیز فراهم کرد.

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

مزایای استفاده از دستگاه رطوبت بخار ساز یا مه ساز در سالن های پرورش قارچ

  • یکنواخت کردن هوا
  • سم پاشی و ضدعفونی کردن محیط
  • تامین رطوبت تا 90 درصد
  • تامین هوا

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

کاربرد رطوبت ساز در سالن های دام و طیور

یکی دیگر از کاربردهای انواع دستگاه رطوبت ساز و مه ساز در تامین رطوبت سالن های دام و طیور می باشد. برای افزایش راندمان تولید و همچنین کاهش تنش گرمایی، کاهش بوی نامطبوع و گرد و غبار و افزایش میل به خوراک می توان از انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز استفاده کرد که برای سالن های طیور و دام می توان طراحی منحصر به فرد این دستگاه را به گونه ای انجام داد که هوادهی یکنواخت به داخل محیط صورت گیرد.

  • مزایای استفاده از دستگاه های رطوبت ساز مه پاش در سالن های دام و طیور
  • کاهش تنش گرمایی و افزایش تولیدات گوشت و شیر
  • کاهش مرگ و میر
  • تولید طیور و دام های گوشتی تر
  • کاهش ابتلا به انواع بیماری ها
  • افزایش مقاومت بدن
  • سالم و مطبوع کردن هوا در سالن های نگهداری

انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز

کاربرد انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز در تولید تخم مرغ

در رابطه با دیگر کاربرد انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز می توان گفت که این دستگاه را می توان در جهت تامین رطوبت در سالن های تخم مرغ استفاده کرد. در سالن ‌های تخم‌ مرغ رطوبت اهمیت بسیار زیادی در نطفه دار کردن خواهد داشت‌ چون کاهش رطوبت باعث تبخیر شدن آب داخل تخم مرغ می شود و میزان جوجه آوری کاهش پیدا می کند. پس لازم است که در این سالن ها میزان رطوبت برای نگهداری تخم مرغ حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد باشد. در صورتی که رطوبت به اندازه کافی نباشد، تخم مرغ نابارور می شود. برای این سالن ها می توان از انواع دستگاه بخار ساز و مه ساز استفاده کرد.