بسیاری  از افراد هنگام خرید سیستم صوتی به ظاهر آن توجه می کنند و از کیفیت آن غافل می شوند، در حالی که این راه درستی نیست، در هنگام خرید سیستم صوتی باید به خیلی از موارد که شاید از دید ما خیلی جزئی و ناچیز  به نظر می رسند هم توجه نمود. در زمان خرید سیستم های صوتی گزینه های زیادی مقابل خریدار قرار می گیرد، برای انتخاب درست بهتر است اطلاعات کافی درباره ی سیستم های صوتی را در اختیار داشته باشید.

هدف از خرید سیستم

در حال حاضر انواع مختلفی از سیستم های صوتی در بازار موجود است که هر کدام با توجه به نوع خود کارایی خاصی دارند. در این میان مشخص کردن هدف برای خرید یک سیستم صوتی اولین قدم برای خرید یک سیستم مناسب و با کیفیت است. برای مثال اگر مساحت خانه شما کوچک است و می خواهید برای این خانه اقدام به خرید نمایید بهتر است یک سیستم صوتی کوچک با قدرت معمولی را انتخاب کنید. اما اگر برای خانه هایی با مساحت های بزرگ به دنبال یک سیستم صوتی با کیفیت هستید بهتر است به دنبال سیستمی پرقدرت و با کیفیت باشد. برخی از افراد نیز تمایل دارند از این سیستم ها در خارج از خانه استفاده کنند در این صورت یک بلندگوی بی سیم با قدرت بالا که کارایی خوبی را ارائه می دهد، پیشنهاد خوبی خواهد بود.

سیستم صوتی

بودجه لازم برای خرید سیستم صوتی

قبل از خرید یک سیستم صوتی باید دو مسئله را بررسی کنید. در ابتدا جایی که قرار است سیستم صوتی خود را قرار دهید مشخص کنید و در ادامه مهمترین نکته یعنی مشخص کردن مقدار بودجه برای خرید را انجام دهید، زیرا هم اکنون برند های مختلف و بسیار متنوعی از سیستم های صوتی موجود هستند که هر کدام با قیمت متفاوتی عرضه می شوند.

اگر شما برای خرید سیستم های صوتی با محدودیت بودجه مواجه هستید در نتیجه بهتر است به دنبال سیستم های ارزان قیمت باشید ولی در صورتی که می خواهید هزینه بالایی برای تهیه سیستم های صوتی کنید و محدودیتی درباره این موضوع ندارید، انتخاب های متنوعی در مقابل شما هستند که می توانید با توجه به هدف خرید و کیفیت یکی از آنها را انتخاب نمایید. خرید سیستم های ارزان به این معنی نمی باشد که جنس بی کیفیت تهیه کنید بلکه به این معنا است که سیستمی با کیفیت و متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

سیستم صوتی

کانال های خروجی دستگاه

اکثر بلندگوهای موجود در بازار حداقل دارای دو کانال اصلی و یک کانال برای صدای بم هستند که این مورد باعث می شود تا تاثیر صدا در هنگام شنیده شدن صداهای مختلف بهتر باشد. امروزه با پیشرفته شدن تجهیزات موجود، بلندگوهایی با چندین کانال موجود هستند که به طور حتم صدا را با کیفیت بالاتر و کیفیت بهتری ارائه می دهند. شاید شما فکر کنید با افزایش کانال های خروجی برای مثال 4 کانال اصلی و یک کانال برای صدای بم باعث می شوید.

حجم صدا افزایش یابد و اذیت کننده شود در حالی که اینطور نیست زمانی که تعداد کانال های خروجی یک سیستم صوتی افزایش می یابد، به دلیل وجود سیستم خاصی در این بلندگو ها هر یک از کانال ها تقسیم صدا را بین خود و سایر کانال ها به درستی انجام داده و با اینکه صدای بلندگو را افزایش می دهند، باعث افزایش حجم صدا نخواهند شد و در عین حال باعث می شوند شما صدا را با کیفیت بهتر و تفکیک پذیری صوتی موفق تر دریافت کنید.

سیستم صوتی

بلندگو مناسب

در سیستم های صوتی بلندگو ها یکی از اجزای اصلی و جدا ناپذیر سیستم های صوتی هستند به طوری که امروزه طرح ها و مدل های مختلف و متنوعی موجود هستند که با انتخاب درست می توانید کیفیت صدای دریافتی را تا حد زیادی افزایش دهید. در زمان خرید اگر به طرح بلندگو توجه کافی داشته باشد و اسپیکر درست و مناسبی را تهیه کنید، باعث می شود از ایجاد نویز و صداهای نامناسب در زمان پخش صداهای بم جلوگیری شود زیرا طراحی مناسب بلندگو است که باعث افزایش زاویه پخش می شود و تاثیر بسزایی را در کاربرد بلندگو دارد. انتخاب صحیح بلندگو یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید یک سیستم صوتی محسوب می شود.

سیستم صوتی

اجزا سیستم صوتی

زمانی که اقدام به خرید سیستم صوتی می کنید بهتر است با اجزای مختلف آن به صورت حرفه ی آشنایی داشته باشید تا انتخاب بهتری کنید. بلندگو یکی از اساسی ترین اجزای سیستم های صوتی است، علاوه بر بلندگو آمپلی فایر نیز یکی از اجزای مهم سیستم های صوتی به شمار می رود. در حالت کلی دو نوع سیستم صوتی در بازار وجود دارد: آمپلی فایر استریو و آمپلی فایر سینمای خانوادگی. نوع استریو آمپلی فایر تنها توانایی این را دارد که صدای دو کاناله پخش کند اما نوع سینمای خانگی توانایی پخش صدای 6 کاناله و در مدل های پیشرفته صداهای 16 کاناله را دارد.

یکی دیگر از اجزای سیستم های صوتی ساب ووفر و تیوتر می باشد که برای دریافت صدای باکیفیت در کنار باندها و اسپیکر های سیستم استفاده می شود. تویتر برای صداهای ریز و ساب ووفر برای صدا های بم مورد استفاده قرار می گیرد. آخرین جز سیستم های صوتی حافظه آنها است. کارت حافظه در سیستم های صوتی اهمیت زیادی دارد زیرا باعث می شود در هر مکان و هر زمان با استفاده از امکانات موجود از سیستم صوتی به راحتی استفاده نمایید. برای مثال در صورتی که قابلیت استفاده از بلوتوث و usb را فراهم کند، کارایی بالاتری خواهد داشت.

سیستم صوتی

پایه های مناسب برای سیستم

آخرین موردی که باید در خرید سیستم های صوتی مورد توجه قرار دهید، پایه های بلندگو می باشد. این نکته به هدف و نوع استفاده شما از بلندگو بستگی دارد، در صورتی که شما برای گوش دادن به موسیقی می خواهید از بلندگو ها استفاده کنید نیازی به پایه نمی باشد و می توانید آنها را بر روی میز کامپیوتر یا هر میز موجود در منزل قرار دهید ولی در صورتی که می خواهید برای تماشای فیلم از بلندگوها استفاده کنید و علاقمند هستید صدایی فراگیر و رسا را تجربه کنید، باید پایه های مناسب برای بلندگو ها انتخاب کنید به طوری که اگر پایه های مناسبی داشته باشید صدای دریافت شده از بلندگو با کیفیت بالاتری دریافت به گوش می رسد. در نتیجه بهتر است قبل از اقدام به خرید هدف خود را برای استفاده از بلندگو تا حدودی مشخص نمایید.

قفسه راک

قفسه فروشگاهی